Mark uit het Brabantse Steenbergen is zzp’er en werkt sinds juli 2011 samen met Guidion. Na ontslag bij zijn vorige baan kwam hij een advertentie tegen van Guidion met een vraag naar telecommonteurs. Naast de werkzaamheden als Guidion-monteur heeft Mark ook een eigen onderneming: Markus ICT & Dienstverlening, een dienstverlenend bedrijf in de ICT-branche.

Hoe ziet een dag van een Guidion-monteur er eigenlijk precies uit? Mark hield zijn werkdag voor ons bij!

06.30 – De wekker gaat, ik heb wat moeite met opstaan, dus stap de douche in en drink daarna een bak koffie (of twee). Vervolgens stap ik met een derde bak koffie de auto in en rijd weg.

08.00 – Ik kom aan bij de eerste klant. De eerste klant heeft het Guidion-visitekaartje van mij gelezen en weet daardoor dat ik mijn koffie zwart drink. De vierde kop koffie is een feit. Het gaat om een gecompliceerd bezoek. De informatie die ik vooraf heb ontvangen blijkt niet helemaal juist te zijn en ook de werkzaamheden die op voorhand zijn gedaan zijn niet helemaal goed uitgevoerd. Complexere installatiebezoeken blijven mij altijd het meeste bij. Ik ga niet weg voordat alles werkt en de klant blij is. Ik zie dit als een leuke uitdaging!

09.00 – Tussendoor word ik gebeld door Guidion of er later deze week een extra afspraak ingepland mag worden in mijn agenda. Hier heb ik naast mijn andere werkzaamheden gelukkig nog ruimte voor deze week. Dit soort vragen komen vaak als ik onderweg ben naar de volgende klant, dan kun je snel weer door met je werkzaamheden. Soms is het ook wel fijn om wat langer te bellen met iemand die je beter kent binnen Guidion voor een goed gesprek, maar daar moet wel het moment voor zijn.

11.15 – Ik loop een half uur uit bij mijn eerste klant. Gelukkig is de rit naar mijn tweede klant vrij kort, waardoor ik weer op schema loop. Mijn tweede klant heeft een storing in huis. Het modem is kapot en ik vraag een nieuw modem aan via een online formulier. Vervolgens stuur ik dit door naar Guidion. Guidion verzamelt alle ingevulde formulieren en stuurt deze de volgende ochtend naar de provider, zodat de klant dezelfde week een nieuw modem ontvangt. Je hoeft je hier als Guidion-monteur dus geen zorgen meer over te maken. Ik leg de klant het één en ander uit en vertrek.

12.15 – Aangekomen bij mijn derde klant in Kerkwerve. Ik haal de stekker van het modem uit het stopcontact en stop de stekker opnieuw in het stopcontact. Probleem opgelost. Ik ga om de tafel zitten met de klant en leg uit hoe dit mogelijk is, waarschijnlijk door een software update. Soms ben je meer tijd kwijt met uitleggen dan met oplossen, maar dat levert meestal wel weer koffie op!

13.15 – Na een kwartiertje rijden, kom ik binnen bij een klant waar al een aantal keer een monteur is langs geweest. Het humeur van de klant? In ieder geval verre van tevreden. Ik luister goed en voordat ik wegga test ik samen met de klant de snelheid en de televisie. Dit vind ik het leukste aan het werk. Je hebt een moeilijk probleem, je weet het op te lossen en als je weggaat heeft de klant een glimlach op het gezicht. Als je binnenkomt krijg je soms nog bakken over je heen en als je weggaat wil de klant je 20 euro fooi geven.

15.15 – De laatste klant van de dag. Ik concludeer dat ik deze mensen het beste kan helpen, door ze niet te helpen. Dit klinkt ironisch. Door een verbouwing is de blauwe invoerkabel niet bereikbaar en blijkt dat de muur een stuk opengebroken moet worden, zodat de invoerkabel het huis van de klant naar binnen kan. Ik adviseer de klant om een vervolgafspraak te maken. De klant weet nu wat zij het best kan doen en stel ik gelukkig daar mee tevreden. 

15.45 – Mijn dag zit erop en ik ga naar huis. Ik trek mijn schoenen uit en trek mijn korte broek en slippers aan en geniet de rest van de middag van het zonnetje.

Op de foto: Mark tijdens een van zijn klantbezoeken in een kabelverdeler om een kruisdraad te herstellen (met een paraplu tegen de zomerse zon)

Wil je net als Mark je tijd vrij kunnen indelen, klanten tevreden stellen en uitgedaagd worden op technisch gebied? Vind de opdracht die bij jou past en ga als ondernemer de samenwerking aan met Guidion!