Vrijdag 27 juli was een bijzondere dag voor zes Guidion-telecommonteurs. Zij waren uitgenodigd om deel te nemen aan de opnames van een televisiedocumentaire van NPO1. De opnames vonden plaats bij Ziggo’s ‘proeftuin voor monteurs’, de TEC campus in Amsterdam. Het was de laatste opnamedag voor de televisiemakers. Hoe zag deze dag eruit?

De eerste opdracht: klantcontact

De dag begon met de kick-off waarna het tijd was voor de eerste opdracht! De Guidion-monteurs kregen gedurende de opnamedag verschillende opdrachten, waaronder de opdracht ‘klantcontact’. De opnames werden begeleid door Raymond, hij geeft trainingen bij Ziggo. In tweetallen mochten de monteurs zich kort voorbereiden op een rollenspel, waarbij de een de klant vertegenwoordigde en de ander de monteur was. De situatie werd als volgt omschreven: je belt om half drie ‘s middags aan bij de volgende klant en komt voor een internetstoring die door de eerste monteur niet opgelost kon worden. Tijdens de oefening gaf Raymond handige en leerzame tips hoe je het beste om kunt gaan met ontevreden klanten.

‘De communicatie naar de klanten toe is erg belangrijk en staat met stip op nummer 1!’ – Arend, Guidion-monteur

De tweede opdracht: storing nabootsen

In de TEC Campus (Technical Experience Center) zijn allemaal mogelijke storingen nagebootst waar de Guidion-monteurs vaak mee in aanraking komen. De monteurs kregen de opdracht om een storing op te lossen. Ook bij deze opdracht voelden de monteurs zich helemaal thuis en konden zij uitstekend hun technische kennis toepassen. Lees voor meer informatie omtrent de TEC Campus het nieuwsbericht Rol Guidion-monteurs in NPO-documentaire TEC-campus Ziggo.

Belmin is Guidion-monteur en vond het een erg leuke en leerzame dag:
‘Je ziet hoe anderen de storingen oplossen en leert veel van elkaar, je kunt echt het beste uit elkaar halen!’
Arend vult aan:
‘Erg leuk om allemaal te zien, de TEC Campus is ontzettend mooi nagemaakt, net echt!’

Geslaagde laatste opnamedag!

Na afloop van de opnames en opdrachten bedankte de zeer tevreden regisseur de groep:
‘Ik wil jullie allemaal hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking. Zonder jullie was de documentaire niet mogelijk. Dankjewel voor het vertrouwen!’
Na de opnames stelde ik trainer Raymond, opleider Ziggo nog een paar vragen. Hij is onder andere verantwoordelijk voor trainingen op het gebied van COAX-technieken, systemen en communicatieve vaardigheden. Het is zijn doel om de mensen in beweging te zien en geeft aan dat iedere trainingsdag er anders uit ziet.

‘De regisseur is tevreden, dan ben ik ook tevreden! Verder deed de groep het heel goed en alles verliep heel natuurlijk.’ – Raymond, trainer bij Ziggo

‘Ik vind het een erg leuke groep. Ondanks dat ik al veel ervaring heb, zie ik vandaag als een stukje bewustwording. Van jezelf denk je namelijk vaak dat het goed is zoals je de werkzaamheden uitvoert, maar als je anderen een handeling ziet doen, merk je dat het ook op een andere manier kan!’

Al met al een erg geslaagde dag dus!
Benieuwd naar de televisiedocumentaire? Nog even geduld, want de documentaire zal pas eind 2019 worden uitgezonden. Lijkt het jou ook leuk om aan de slag te gaan als telecommonteur? Bekijk dan de opdrachtenpagina.