Jamie Lee ging mee op stap met Guidionmonteur Marlon om eens te kijken wie hij is, wat hij doet en hoe de werkzaamheden voor Toon uitgevoerd worden. Tijdens deze meeloopdag zijn we naar een installatie én op storingsbezoek geweest!

Het is nog vroeg en het ochtendzonnetje komt geleidelijk op. Om 07:53 uur gaat mijn trein naar Almere Buiten, waar ik met Marlon heb afgesproken. Via de app vertelt hij dat hij een bordeaux rode bus heeft, zo weten we elkaar te vinden. Op het moment dat ik aankom in Almere staat hij al klaar.

Slimme thermostaat Toon installeren

Ons eerste bezoek is een Toon installatie. Marlon belt aan en de klant doet de deur open. We stellen ons allebei netjes voor aan de klant. Bij binnenkomst neemt Marlon even poolshoogte van de thermostaat en vraagt hij na of dit de enige is. De klant geeft aan dat er meerdere thermostaten in huis zijn.

We lopen twee ronde trappen op naar de zolder, waar de overige thermostaat, maar ook de ketel hangt. Marlon bekijkt de situatie en legt ondertussen uit dat de Toon normaal alleen op een enkele thermostaat aangesloten kan worden. Indien er meerdere thermostaten zijn, die op één hoofdkabel zijn aangesloten, dan kan de Toon wél geïnstalleerd worden.

Marlon bekijkt alle kabels en controleert waar deze op uitkomen. Helaas komt hij tot de conclusie dat dit een no-go installatie is. Dat komt doordat alle kabels los zijn aangesloten op de ketel. Hij vertelt de klant dat het systeem de functionaliteiten daardoor niet meer aankan, wat leidt tot storingen aan het toestel. We lopen naar beneden, zeggen gedag en stappen de bus weer in.

Storingsbezoek

We vervolgen onze weg naar de tweede klant, ditmaal een storing van de Toon. Marlon vervangt de Toon, voert een update uit en verbindt de meteradapter en de slimme lichten opnieuw met de Toon. Stapsgewijs vertelt hij aan de klant en aan mij waar hij mee bezig is. Een extra stukje service vanuit Marlon: even kijken of alle slimme oplossingen die de klant in huis heeft, ook zijn verbonden met de Toon. Dit wordt erg gewaardeerd door de klant!

Leuke gesprekken met klanten en kantoor

Natuurlijk gaat deze dag niet alleen over het werk! Marlon vertelt dat hij al bijna vijf jaar samenwerkt met Guidion! Hij vindt het werken voor Guidion leuk door het contact met kantoor én door het contact met de klanten.

Marlon is een gelovig man, christelijk, en hij hecht hier veel waarde aan. Daarom vindt hij het altijd leuk en bijzonder als hij bij klanten komt waarbij het gesprek plotseling een betekenisvolle wending neemt. “Voordat je het weet zit je zo twee uur met iemand te praten!”, vertelt hij. “Laat het Gods wil zijn, of zó toevallig zijn, dat dan ook net mijn volgende klant uitvalt of ik na de afspraak een gat in mijn agenda heb!”

Verschillende soorten werkervaring

Daarnaast heeft Marlon nog een aantal hobby’s, zoals audio- en videobewerking. Marlon is jarenlang cameraman geweest op feesten en partijen. Vanwege de duur in editen en het avondwerk heeft hij nu een andere richting gekozen. Ook heeft Marlon een passie voor geluidstechniek en voor lichttechniek. Niet heel gek, als je ook te horen hebt gekregen dat hij jarenlang DJ is geweest! Dit kan voor leuke gesprekken zorgen tijdens een installatie- of storingsbezoek. Zo ook vanmorgen, tijdens het storingsbezoek zag hij een bepaalde geluidsinstallatie staan, waar hij het nog even met de klant over heeft gehad.

Zo zijn we vandaag een heleboel te weten gekomen over Marlon. Marlon, bedankt voor de gezellige dag én voor de lift naar huis!

Wil je bijklussen voor Guidion als zzp’er? Lees het artikel van Timon over klussen combineren!