Klanten kunnen een hoop geld besparen als de cv-ketel goed is afgesteld, maar liefst honderden euro’s. Gecertificeerde cv-installateurs zorgen voor de juiste cv-installatie en onderhoud en hebben dan ook handen vol werk tijdens het stookseizoen dat nu gaande is.

Op de foto: slimme thermostaat Toon

Guidion werkt inmiddels samen met ruim 1300 zzp’ers, waarvan circa 150 cv-monteurs. Zij voeren opdrachten uit voor de partners van de afdeling ‘Warmte en Koude’ en laten de klanten niet graag in de kou staan. De gecertificeerde monteurs onderhouden de cv-ketels bij particulieren thuis, maar verhelpen ook regelmatig storingen. Een aantal van deze Guidion-monteurs geeft handige tips!

Tip 1: Meetmodule herstellen

De eerste tip gaat over de slimme thermostaat Toon:‘Wanneer de slimme thermostaat Toon een meetmodule (meteradapter) niet herkent, moet de aanmelding van de meetmodule worden opgeschoond via geavanceerd. Hiervoor dien je eerst de meetmodule te verwijderen en daarna kun je de meetmodule herstellen. Wanneer je dan de meetmodule opnieuw toevoegt, herkent de Toon het wel.’

Tip 2: Beugels op één draadeind bevestigen

De tweede tip is van zzp’er en cv-installateur Peter.‘Wanneer je twee beugels moet plaatsen zoals op onderstaande afbeelding kun je deze zodanig draaien dat je ze samen op 1 draadeind kunt bevestigen. Zo hoef je slechts 1 gat te boren!’  

Tip 3: Testen op kortsluiting
‘Met behulp van een multimeter kun je doormeten of er kortsluiting zit in de boiler. Door de boiler via een verlengsnoer aan te sluiten op het stopcontact kun je uitsluiten of het aan het stopcontact ligt of niet. Zo voorkom je herhaalbezoeken of het onnodig uitwisselen van producten terwijl de kortsluiting bijvoorbeeld extern heeft plaatsgevonden.’

Handig overzicht onderdelen Nefit-ketels

Technische ondersteuner Ron deelt de volgende tip: ‘Nefit heeft nieuwe toestellen en je hebt nu de mogelijkheid om de verschillende onderdelen te bekijken die gekoppeld zijn aan de toestellen. Dat kan via de app ‘Nefit Onderdelen’ die te downloaden is in de app store. Vul de laatste 10 cijfers in van het serienummer van het toestel en druk op ‘zoeken’. Vervolgens kan je zien hoe oud de ketel is, welke onderdelen erbij horen en welke storingen het apparaat heeft gehad. Dit werkt niet voor alle Nefit-ketels, maar alleen voor de toestellen vanaf 2010/2011 die een lang serienummer hebben.’ Download hier de app:Apple-gebruikers / Android-gebruikers.

Tip 5: Je kunt niet altijd alles oplossen

De laatste is van cv-installateur Roland:‘Misschien klinkt het logisch dat als je bij een klant thuiskomt en een fout tegenkomt, dat je dat als monteur meteen wil repareren. Bij sommige fouten is het tegendeel waar! Als je installatie en/of montagefouten tegenkomt, kun je het probleem als monteur niet altijd verhelpen. Voorbeelden zijn een afvoerslang die minder dan 12 cm afloopt, of als er geen gat onder de chiller aanwezig is. Een chiller is een koudwatersysteem, een complete unit om water mee te koelen. Dit kun je simpelweg niet altijd repareren.’

Ieder jaar zorgt het stookseizoen voor een piek in de vraag naar cv-ketel onderhoud en – installaties. Er zijn nog genoeg opdrachten, bekijk hier het aanbod.