Vorige week ging ik in Hoofddorp mee op pad met Guidion-monteur Patrick Wartena. Met zijn expertise in telecom kreeg hij het voor elkaar om een klant van haar dramatische internetsignaal af te helpen. Verder legt hij aan mij uit wat de samenwerking met Guidion voor hem betekent.

Slechts één WiFi-streepje

De eerste klant heeft al tijden problemen met haar internet. Gek genoeg heeft ze op de stoep een betere internetverbinding dan in de huiskamer. De klant heeft als laatste oplossing besloten om over te stappen op een andere provider, Ziggo. Ze hoopt op een verbetering van het signaal, maar vraagt zich af of het wisselen van provider daar daadwerkelijk bij gaat helpen. Patrick is echter bij binnenkomst meteen positief en gaat er vanuit dat hij de problemen zeker kan oplossen.

Locatie van de router

Eenmaal in de meterkast valt het Patrick op dat de router erg laag geplaatst is. ‘Wanneer een router laag in de meterkast hangt, kan het internet zich minder makkelijk verspreiden naar de rest van het huis. De kans is dan groter dat het signaal wordt geblokkeerd door kasten, deuren en muren.’ Hout en beton zijn volgens Patrick de grootste stoorzenders van WiFi. Als test heeft hij bij hem thuis de router met kleine foutjes geïnstalleerd, onder andere door hem laag in de meterkast te hangen. ‘Stel, ik maak een keer een klein foutje bij een klant, dan heb ik een beeld van wat er zou kunnen gebeuren met het signaal. De WiFi in mijn huis werkt trouwens prima.’

Als zzp’er samenwerken met Guidion

Patrick heeft al een paar jaar zijn eigen zaak, koeriersbedrijf ‘Moving Mail’. Voor zijn samenwerking met Guidion was hij daar vooral druk mee: ‘Het bestond uit naar kantoor gaan, doen wat er gedaan moest worden en dan weer naar huis. Dat is wat ik een tijd lang gedaan heb, maar ik haalde er niet echt voldoening uit.’ Uiteindelijk is zijn vrouw de zaak gaan managen en is Patrick in contact gekomen met Guidion. ‘Nu rijd ik vijf jaar voor Guidion, dat gaat eigenlijk heel snel. Je komt continu bij mensen thuis en het is leuk om ze dan te verbazen. Neem als voorbeeld deze klant; ik kom binnen en ze vraagt zich af of het echt gaat werken. Daarna zie je dat ze voor het eerst eindelijk op zolder Netflix kan kijken. Ik breng echt een verandering teweeg binnen het huis en dat vind ik echt leuk.’

Onderlinge betrokkenheid

Onderweg naar de laatste klant wordt Patrick gebeld door de servicedesk van Guidion, of hij nog een extra ticket wil rijden in Bloemendaal. De servicedesk laat niet alleen van zich horen wanneer er extra opdrachten beschikbaar zijn, ze zijn er vooral om monteurs technisch te ondersteunen. Het is duidelijk dat Patrick deze servicedeskmedewerker vaker aan de lijn heeft, want ze praten met elkaar als vrienden. Dat is mooi om te zien, die connectie tussen de monteur en een kantoormedewerker.

Fleetwood Mac trilt door de kamer

Het laatste bezoek is bij een alleenstaande bejaarde man. Hij heeft een nieuw pakket van internet en televisie aangevraagd. De klant heeft een gerestaureerde platenspeler waar een ontzettend grote versterker op aangesloten is. Terwijl Patrick de router installeert, laat de klant platen horen van verschillende artiesten. Soms zet hij de versterker zó hard dat het hele huis trilt. De snelheid waarmee de installatie wordt voltooid laat zien dat Patrick precies weet wat hij doet. De klant is tevreden en bedankt Patrick voor zijn komst. Samen stappen Patrick en ik zijn bus in, om terug te rijden naar Amsterdam na een geslaagde dag.

Ben jij zzp’er of wil je graag starten als zzp’er en wil jij net als Patrick de samenwerking aangaan met Guidion? Bekijk dan nu de opdrachtenpagina.